ماه امشب می گیرد

علاقمندان به آسمان و جویندگان حقایق آن امشب به دلیل وقوع پدیده نادر خسوف ماه را در هاله ای کهربایی و مسی رنگ نظاره گر هستند. 

این ماه گرفتگی که نخستین خسوف کامل پس از گذشت سه سال است در حالاتی جزئی بین دو قاره آسیا و آمریکا قابل رویت است و مردمان اروپا، آفریقا و خاورمیانه در بهترین مکان برای بهره بردن از این پدیده طبیعی قرار دارند.

ماه گرفتگی زمانی رخ می دهد که زمین از بین خورشید و ماه عبور کرده و عبور نور خورشید را مسدود سازد. این پدیده بسیار نادر است زیرا ماه بیشتر اوقات خود را در بالا یا پایین سطح مدار زمین می گذراند.

نور خورشید در چنین شرایطی به ماه رسیده و از میان جو زمین انکسار می یابد که این وضعیت ماه را به رنگ وهم آور تیره مایل به سرخ نمایان می سازد.

سایه زمین ساعت 3 و 18 دقیقه بعد از ظهر به وقت شرق آمریکا از سرتاسر ماه عبور می کند و خسوف کلی در ساعت 5 و 44 دقیقه بعدازظهر به وقوع پیوسته و بیش از یک ساعت به طول می انجامد.

مردمان شرق آمریکای شمالی و جنوبی زمانی که ماه از غروب شنبه برمی خیزد، آن را به صورت اندکی یا کاملا گرفته می یابند. مردمان آلاسکا، شرق استرالیا و نیوزیلند از تماشای این پدیده زیبا محروم می مانند.

ماه گرفتگی کلی بعدی در 28 آگوست به وقوع می پیوندد.

رویت ماه گرفتگی کلی از ساعت یک تا 4 و 41 دقیقه بامداد 13 اسفند ماه در سراسر ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، از ساعت یک بامداد یک شنبه 13 اسفند 1385ماه گرفتگی شروع می شود. در ساعت 2 و 14 دقیقه، سایه زمین تمام قرص ماه را می پوشاند و ماه گرفتگی کلی آغاز می شود. در ساعت 3 و 28 دقیقه ماه گرفتگی کلی تمام شده و ماه شروع به باز شدن می کند. پایان ماه گرفتگی در ساعت 4 و 41 دقیقه اتفاق می افتد. این گرفتگی کلی در تمام ایران قابل رویت خواهد بود.

منبع :مهر 

یزدفردا  

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا